
Jessica Gould
Il soprano americano Jessica Gould viene notata per “l'intensità teatrale che rende onore ai testi” ( New York Times, per “una gamma ampia, un impianto di coloratura e un suono potente” (Seen and Heard International), “gli ornamenti e i passaggi sorprendenti, eseguiti alla perfezione” (Lute News, UK), “i suoni cristallini” e per aver “raggiunto il cuore di un rapito pubblico inglese” (Traditional Music Maker, UK). Negli Stati Uniti ha cantato come solista con la Società di Musica di Clarion, Ensemble Quattro Nazioni, Sinfonia New York e con il quartetto Cassatt, solo per citare alcuni dei numerosi gruppi di musica antica e moderna con i quali ha collaborato. Jessica Gould si è esibita in alcuni dei locali più prestigiosi del settore, come il Works and Process Series del Museo Guggenheim di New York, le orchestre della Società di Clarion e del New York City Ballet, e New York Historical Society, e Virginia Arts Festival, il Festival di Musica Antica di Berkeley e Boston, la biblioteca Beinecke dell'Università di Yale. In Italia, ha avuto modo di cantare come solista nel corso del Festival Martedì in Arte di Palazzo Davanzati, il Museo d'Arte Sacra e alla biblioteca del Museo di San Marco con Musica Ricercata, alla Cappella di San Luca della Santissima Annunziata e all'Accademia Bartolomeo Cristofori, a Firenze. E' possibile ascoltarla nel CD di Musica Moderna col gruppo Paul Dresher, dell'etichetta New World Records, nel CD inciso con il liutista Diego Cantalupi e la flautista Corina Marti in un programma imminente di cantate napoletane, così come è possibile sentire la sua voce in numerose trasmissioni radiofoniche americane. Ricopre inoltre la posizione di Direttrice Artistica e Fondatrice della rassegna concertistica Salon/Sanctuary Concerts di New York, presso la quale ha dato vita a numerosi ed originali progetti, concentrandosi sul repertorio dal XII al XVIII secolo e svolgendo anche compiti di elaborazione testi scrittrice e ricerca. I programmi della suddetta organizzazione vengono inoltre rappresentati da numerose realtà italiane come L'Associazione per Boboli e la Sinagoga di Firenze, il Teatro all''Antica di Sabbioneta, e la Serenissima Festival di Carnegie Hall di New York.
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I diletti di Mazzarino At the pleasure of Mazarin

MVC/018-043 DDD

LUIGI ROSSI / Gelosia PIETRO FRANCESCO CAVALLI / Sinfonia (Xerse) FRANCESCO CAVALLI / Restino imbalsamate (Calisto) GIOVANNI BATTISTA LULLI / Sinfonia I (for Cavalli’s Xerse) GIOVANNI BATTISTA LULLI / Ballo (for Cavalli’s Xerse) VIRGILIO MAZZOCCHI / Sdegno, campion audace GIOVANNI BATTISTA LULLI / Sinfonia II (for Cavalli’s Xerse) LUIGI ROSSI / Ouverture (Orfeo) LUIGI ROSSI / Lasciate Averno (Orfeo) LUIGI ROSSI / Sinfonia (Orfeo)LUIGI ROSSI / Balletto (Orfeo) LUIGI ROSSI / È bello l’ardire LUIGI ROSSI / Passacagli (Orfeo) LUIGI ROSSI / Passacaille del Sig. re Louigi GIACOMO CARISSIMI / Apritevi inferni LUIGI ROSSI / Ritornello (Orfeo) LUIGI ROSSI / Les pleurs d’Orphée ayant perdu a sa femme (Orfeo) LUIGI ROSSI / M’uccidete begl’occhi GIOVANNI BATTISTA LULLI / Sinfonia III (for Cavalli’s Xerse)

Jessica Gould soprano
Ensemble L'Aura soave
Diego Castelli & Dario Palmisano - violini Davide Pozzi - clavicembalo
Diego Cantalupi - tiorba Testi libretto
- Booklet texts
Italiano English Francais  |
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Jessica Gould Soprano and Salon/Sanctuary Founder and Artistic Director Jessica Gould enjoys consistent critical praise both for compelling performances and innovative research projects that view history through the prism of music. As a soprano, she has been noted for “a dramatic intensity that honored the texts” (!e New York Times), for “expansive range, coloratura facility, and multi-hued, powerful sound” (Seen and Heard International), and for having “reached the heart of an enraptured English audience” (Traditional Music Maker, UK). Her original programming featuring repertoire from the 8th to 18th centuries has been praised as “impeccably curated” by Time Out New York, “highly original” by The New York Times, and “imaginative” by New York Magazine. Among her recordings is the New World Records CD Tell the Birds, with actor Roger Rees and the Paul Dresher Ensemble featuring works of composer Eve Beglarian. Forthcoming CDs include a program of Neapolitan cantatas with Swiss recorder virtuosa Corina Marti, and a program of seicento Venetian music with L’ Aura Soave - Cremona on the MV Cremona label. American radio broadcasts include WQXR, NPR, WKCR, and MPR, among others. Chamber music performances include The Guggenheim Works & Process Series with the Cassatt Quartet, the Beinecke Library at Yale University, the Clarion Society, Sinfonia NewYork, the Four Nations Ensemble, the Virginia Arts Festival, the American Philosophical Society, and as well as guest soloist appearances with numerous ensembles. Presenters abroad include the Istituto Francese, Martedì in Arte at the Palazzo Davanzati, Casa Martelli, the Church of Santissima Annunziata, the Museo di Arte Sacra in Tuscany, Scandicci Cultura, and the Library of the Museo di San Marco (Florence), the Chiesa di Santa Barbara dei Librari, Primavera in Musica (Rome), the UK Lute Society (London) and Hengrave Hall (Bury St. Edmunds, UK). From Ghetto to Cappella, her original program commemorating the 500th anniversary of the creation of the Venetian Ghetto, was selected to be part of the Carnegie Hall La Serenissima Festival in 2017, and received the patrocinio of the Comune di Sabbioneta, Italy, where it was performed in the Teatro all’Antica, a UNESCO World Heritage site, one of three remaining Renaissance theaters in the world, constructed in 1590. Previous to the Sabbioneta concert, From Ghetto to Cappella was presented by the Great Synagogue of Florence, Italy after being premiered in New York City at the St. Paul’s Chapel of Columbia University

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I diletti di Mazzarino
«Quanto sia laudabile in un Principe mantenere la fede, e vivere con integrità, e non con astuzia, ciascuno lo intende. Nondimeno si vede per esperienzia, ne’nostri tempi, quelli Principi aver fatto gran cose, che della fede hanno tenuto poco conto, e che hanno saputo con astuzia aggirare i cervelli degli uomini, ed alla fine hanno superato quelli che si sono fondati in su la lealtà». Machiavelli, Il principe
Poco amato e talvolta temuto, il cardinale italiano che ha trasformato la musica francese ha spesso suscitato grande invidia, un Principe della Chiesa che ha modellato uno dei più grandi re della storia. Ha disinnescato ribellioni e forgiato un regno attraverso un sapiente uso dello splendore artistico, lasciandoci un magnifico patrimonio musicale, gran parte del quale giace tuttora inesplorato nella Bibliothèque Nationale de Paris. Giulio Raimondo Mazzarino nacque in povertà a Pescina e morì ricco, a Parigi, col nome di Cardinal Jules Mazarin. L’istruzione ricevuta a Roma presso i gesuiti nonché una lontana parentela con la nobiltà agevolarono la sua ascesa nel corrotto Vaticano dei Barberini. Fortuna e virtù lo traghettarono in Francia, dove divenne consigliere della Regina, mentore del Delfino e architetto di un Impero. Scaltra volpe o possente leone, secondo le circostanze, egli conservò il potere fino alla fine. Al successo non seguì l’adorazione: alla corte francese veniva sbeffeggiato per l’accento straniero, denunciato come opportunista, deriso per i suoi gusti sfarzosi e infine considerato un mero abile discepolo del connazionale Machiavelli. Egli era al corrente, ma totalmente incurante, delle infinite ‘mazarinades’, libelli satirici scurrili che vertevano su abomini immaginari, per lo più incentrati su scorribande erotiche nelle stanze della Regina; il suo genio politico era fatto più di sottigliezza che di carisma, cosa che suscitava risentimento anziché riverenza. Dopo la morte di Luigi XIII e l’ascesa al trono di un delfino minorenne, di fatto Mazarin divenne il reggente di Francia insieme alla regina. Quando alcuni nobili vollero approfittare della giovane età del delfino per destabilizzare la monarchia e prendere il potere, Mazarin ne soffocò le aspirazioni e concepì un protocollo di corte talmente elaborato ed estenuante da neutralizzarli fino al 1789. La presente registrazione è tanto un’esplorazione del carattere di Mazarin attraverso la musica quanto una selezione di scoperte tratte dal novero dei suoi compositori preferiti. I lavori qui raccolti – di Luigi Rossi, Giacomo Carissimi, Virgilio Mazzocchi e Francesco Cavalli – restituiscono una personalità proteiforme, ad un tempo dissoluta e giudiziosa, guidata dalla temperanza eppure amante del lusso, zelante difensore della Controriforma eppure totalmente svincolato dalla fede. Il cardinale, che veniva considerato arrogante, rimase umile servo del re e della Francia per il resto della sua vita. Il cardinale che non venne mai ordinato accoglieva le indicazioni di un Vaticano controriformista che utilizzava l’arte per stupire al servizio della guerra. Egli era esperto nell’uso dello sfarzo in funzione del potere, della magnificenza come oppio dei piantagrane. Il Cardinale, in qualità di impresario, riempì la capitale francese di musicisti italiani, allestendo produzioni di lavori mai uditi prima nella sua patria adottiva. Giacomo Carissimi, devoto gesuita le cui polemiche controriformistiche infondono le sue opere sacre di fuoco drammatico e urgenza retorica, divenne l’insegnante di Marc-Antoine Charpentier, un gigante del barocco francese. Luigi Rossi, la cui strabiliante versatilità compositiva diede forma sia all’etereo incanto di Orfeo sia alla furia di Gelosia, compose la prima opera mai eseguita a Parigi dietro invito di Mazarin – lo straordinario Orfeo – che servì da modello compositivo per l’opera francese da allora in poi. A Francesco Cavalli, allievo di Monteverdi e suo concittadino veneziano, Mazarin commissionò l’Ercole amante per il matrimonio di Luigi XIV ma, poiché il teatro non era ancora stato ultimato, venne invece eseguito Xerxe. Il Cardinale gli commissionò inoltre la Missa concertata da eseguirsi per celebrare il successo dei negoziati di pace con la Spagna. La pace è il singolare argomento di Sdegno, campion audace di Virgilio Mazzocchi. Si può quasi udire la personalità dell’astuto presbitero e del suo proverbiale sangue freddo quando, nell’apertura, rifiuta l’esca che avrebbe condotto alla guerra. Il compositore tuttavia chiarisce che non si tratta di un brano pacifista poiché attribuisce alla parola “pace” un lungo e fragoroso melisma che è l’opposto della serenità. Professare la pace mentre ci si prepara per la battaglia: ecco che questo breve lavoro è un ritratto musicale della Realpolitik. Gelosia di Luigi Rossi riluce della furia dell’ossessione, con capricciose colorature pulsanti d’invidia e rabbia a malapena trattenuta. In effetti, la sequenza di Sdegno di Mazzocchi e Gelosia di Rossi restituiscono il flemmatico contegno e la sconcertante compostezza dello statista, la cui stessa calma fa impazzire i suoi avversari. Vi ravvisiamo una calma data dalla certezza del suo potere, tale per cui gli scurrili pettegolezzi sono essi stessi conferma della sua vittoria. Dal sogghigno al ruggito, l’educazione gesuitica che si rispecchia in due polemiche controriformistiche di Giacomo Carissimi ci mette in guardia nientemeno che sulla fine del mondo. È bello l’ardire si rifà al mito greco, narrando la storia di due che hanno tentato la scalata al di sopra della loro posizione sociale, pretendendo un immeritato posto in Paradiso – Icaro, che cadde in mare dal cielo quando il sole sciolse le sue ali di cera e il Gigante Encelado, che rovinò a terra dopo aver tentato di scalare il Monte Olimpo. Il cuore degli obbedienti, per contro, è un’aquila che si libra agevolmente in volo verso il cielo, vicino a Dio. In Apritevi Inferni vi è una visione del mondo consumato dalle fiamme degli inferi, un’apocalisse causata da coloro che disobbediscono alla “natura”, ovvero alla Chiesa Cattolica. Una catabasi di due ottave e mezza apre il brano, esprimendo la lacerazione del peccatore pentito che infine trova risposta, ovvero che la “natura” congiura contro chi osa sfidarla, e risponde alla ribellione con le fiamme eterne. La sezione finale, con il Do acuto ripetuto e la complessità inarrestabile dei passaggi, suggerisce che sia stato scritto per un castrato, un genere di voce artificiale inventato dalla chiesa attraverso l’annientamento della mascolinità. Nel vasto campionario di pretese e innaturali creazioni ecclesiastiche, Carissimi ha forse scelto uno degli esemplari più bizzarri per dare voce alle volontà della “natura”. Un mondo molto diverso emerge nei due brani scelti dall’Orfeo di Luigi Rossi: i protagonisti dell’opera, Orfeo e la sua sposa Euridice, vengono rappresentati da due arie calme e ipnotiche, a dispetto della loro tragica vicenda. Euridice incanta il marito col delicato e ondeggiante Mio Ben. Noi naturalmente sappiamo che non vi sarà un lieto fine e, dopo che Orfeo perde la sua sposa, egli replica con l’elegiaco Lasciate averno, in cui invita la morte a reclamarlo ora che ha perso tutto. L’Orfeo di Rossi rielabora il mito di Orfeo in salsa gallica: in apertura vi è una vittoria militare dell’armata francese mentre in chiusura Mercurio dichiara che la lira d’Orfeo rappresenta il fiordiligi di Francia, mentre augura lunga vita a Luigi XIV. Tuttavia, il più curioso nesso di questo brano con Mazarin è la scelta dell’interprete per l’esecuzione parigina: si tratta del castrato Atto Melani che successivamente fece carriera come diplomatico e spia, al servizio segreto e fruttuoso di Mazarin. Jessica Gould trad. Vera Alcalay
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At the pleasure of Mazarin
“Everyone admits how praiseworthy it is in a prince to keep faith, and to live with integrity and not with craft. Nevertheless our experience has been that those princes who have done great things have held good faith of little account” Machiavelli, The Prince Seldom loved and sometimes feared, the Italian-born Cardinal who changed French music forever often inspired great jealousy. A Prince of the Church, and shaped one of the greatest Kings in history. Defusing rebellion and crafting a reign through the savvy use of artistic splendor, he left us with a magnificent musical legacy, much of which lies undiscovered to this day in the Bibliothèque Nationale de Paris. Giulio Raimondo Mazzarino was born poor in Pescina and died rich in Paris as Cardinal Jules Mazarin. His Roman Jesuit education and a family connection to nobility eased his rise through the decadent Barberini Vatican. Both fortune and virtue whisked him to France, where he became counselor to the Queen, mentor to the Dauphin, and architect of an Empire. Alternately the clever fox and the mighty lion as required by circumstance, he maintained his hold on power until the end. Adoration did not follow in the wake of success. At the French court he was mocked for his foreign accent, denounced as an opportunist, derided for his taste in luxury, and dismissed as a crafty disciple of his fellow Italian, Machiavelli. Aware of, but blasé about the endless “Marazinades,” scurrilous satirical pamphlets which dwelt on various fantastical abominations mostly involving erotic hijinks in the Queen’s bedchamber, his genius for statecraft was the stuff of understatement rather than charisma, earning him resentment rather than reverence. After Louis XIII died leaving his throne to a toddler dauphin, Mazarin became the de facto ruler of France along with the queen. When various nobles saw the new king’s youth as a ripe opportunity to destabilize the monarchy and seize power, Mazarin deftly squelched them and conceived a system of court protocol so elaborate and exhausting that the nobility remained distracted and neutralized all the way up to 1789. This recording is as much an exploration of Mazarin’s character through music as it is a selection of discoveries from his collection of favorite composers. The works gathered here – by Luigi Rossi, Giacomo Carissimi, Virgilio Mazzocchi, and Francesco Cavalli – speak of a protean personality, at once profligate and judicious, governed by subtlety yet besotted by luxury, an eager propagandist of theCounter-Reformation utterly unburdened by faith. The cardinal who was perceived as arrogant remained a humble servant of the king and France for the rest of his life. The cardinal who was never ordained took his cue from a Counter-Reformation Vatican which used art to stun in the service of war. He was learned in the uses of splendor in service of power, and magnificence as the opiate of troublemakers. The Cardinal-as-Impresario filled the French capital with Italian musicians, organizing performances of works never heard before in his adopted country. Giacomo Carissimi, a devout Jesuit whose Counter-Reformation polemics infuse sacred works with dramatic fire and rhetorical urgency, became the teacher of Marc-Antoine Charpentier, a giant of the French baroque. Luigi Rossi, whose breathtaking compositional versatility gave form to both the ethereal incantations of Orpheus and the scorching fury of Gelosia, wrote the first Italian opera ever performed in Paris by invitation of Mazarin – the stunning Orfeo – which served as a model for French operatic composition thereafter. Monteverdi’s formerstudent and fellow Venetian, Francesco Cavalli, was commissioned by Mazarin to compose Ercole Amante for the wedding of Louis XIV, but due to the theater being unfinished, had his Xerxes performed instead. The cardinal commissioned from the Venetian the Missa Concertata to be performed in celebration of his successful negotiation of peace with Spain. Peace is the surprising subject of the volatile Sdegno, campion audace of Virgilio Mazzocchi. We can almost hear the personality of the canny Minister himself and his notorious sangfroid in its opening, throwing down the gauntlet with an unequivocal refusal to be baited by the disdain which leads to war. The composer makes it clear, however, that a pacifist piece this is not. By setting the word “peace” on a long and cackling melisma, he paints the very opposite of the picture of serenity. Professing peace while prepared for battle, the short rollicking work is a musical portrait of Realpolitik. Luigi Rossi’s Gelosia glistens with the tortured fury of the obsessed, wayward coloratura pulsing with envy and barely suppressed rage. Indeed, if we bookend the Mazzocchi Sdegno and the Rossi Gelosia, can we not hear the unflappable demeanor and bemused equanimity of the assured statesman whose very composure drives his foes to madness? Can we not hear the calm of someone so assured in his power that the scurrilous gossip of the jealous is the very confirmation of his own victory? Moving from chuckle to roar, the Jesuitupbringing that speaks through two Counter-Reformation polemics of Giacomo Carissimi warns of nothing less than the end of the world itself. È bello l’ardire goes back to Greek myth to get the message across. We are told of two who climbed beyond their station, presuming an undeserved place in Heaven – Icarus, who fell out of the sky into the sea when the sun melted his waxen wings, and the Giant Enceladus, who crashed to earth after attempting to scale Mount Olympus. The heart of the obedient, by contrast, is an eagle soaring effortlessly above in heaven, near to God. Apritevi Inferni envisions the entire world consumed by hellfire, an apocalypse brought on by those who disobey “nature” or the Catholic Church. A precipitous two-and-a half-octave drop opens the piece and expresses the tortured soul of the penitent sinner, who finds, by the end, the answer, which is that “nature” will unleash a conspiracy against all who defy her, and meet rebellion with the flames of never-ending war. The final section, with its repeated high C’s and relentless supernatural complexity of runs, suggests it was written for acastrato, a man-made voice type invented by the church through the annihilation of manhood. Among the vast inventory of unnatural creations and demands of the Vatican, Carissimi chose perhaps its most bizarre specimen to voice the will of nature. A very different underworld emerges in two selections from Rossi’s Orfeo. The two main characters of the opera, Orpheus and his bride Euridice, are represented here by two arias that are calm and trance-like, despite the tragedy of their story. Euridice beguiles her husband with the gentle off-beat sway of Mio Ben. We of course know that this doesn’t end well, and after Orpheus loses his bride, he responds with the elegiac sweep of Lasciate Averno, inviting death to claim him as he has now lost all. Rossi’s Orfeo recasts the Orpheus myth with a distinctly Gallic tint. It opens with a military victory for the French army, closes with Mercury declaring Orpheus’ lyre as the fleur de lys of France, and a wish for the long life of Louis XIV. However, perhaps the most intriguing Mazarin connection to this piece is in the Paris performance casting. The leading man himself was an enterprising castrato named Atto Melani, who later enjoyed a career as diplomat and spy, serving secretly and fruitfully at the pleasure of Mazarin.<
Jessica Could
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