contenuto musicale - contents: MICHEL FARINEL THOMAS BALTZAR GASPAR SANZ Canario Instrucción de Música sobre la guitarra española, Zaragoza, 1674
NICOLA MATTEIS GASPAR SANZ Preludio o capricho arpeado por la + Instrucción de Música sobre la guitarra española, Zaragoza, 1674 NICOLA MATTEIS GASPARO VISCONTI LELIO COLISTA THOMAS BALTZAR CARLO AMBROGIO LONATI GASPAR SANZ ANONIMO The Duke of Norfolk or Paul’s Steeple. A Division to a Ground The Division Violin, London 1684 GIOVANNI BONONCINI SANTIAGO DE MURCIA Grabe Saldívar Codex n. 4, 1732 ARCANGELO CORELLI SANTIAGO DE MURCIA ARCANGELO CORELLI |
"STRAVAGANZE BAROCCHE"
MVC/020-55 DDD
Federico Gugliemo Diego Cantalupi
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Testi libretto - Booklet texts
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Esecutori Artists Federico Gugliemo
Definito dal Boston Globe “la nuova stella nel panorama della musica antica”, è riconosciuto per le sue esecuzioni di Antonio Vivaldi e Giuseppe Tartini dei quali ha registrato rispettivamente tutte le opere a stampa e l'integrale dei concerti per violino e orchestra. Il suo repertorio violinistico - eseguito principalmente su strumenti storici - spazia da Biagio Marini a Felix Mendelssohn; come violinista e direttore riserva una particolare attenzione anche al recupero di opere meno conosciute del periodo classico-romantico e a composizioni del XX secolo in stile neobarocco e neoclassico.
Described by the Boston Globe as “the new star of the ancient music landscape”, Guglielmo is renowned for his performances of music by Antonio Vivaldi and Giuseppe Tartini; he has recorded all of Vivaldi’s printed works and the full series of Tartini’s concertos for violin and orchestra. His violin repertoire, played predominantly on historic instruments, ranges from Biagio Marini to Felix Mendelssohn. As a violinist and conductor he also likes to focus on lesser-known works from the Classical and Romantic periods and twentieth-century compositions in a neo-Baroque or neoclassical style. Born in Padua in 1968, Federico Guglielmo began studying the violin under the guiding hand of his father, and graduated from the Conservatorio di Musica Benedetto Marcello in Venice at the age of 18. He performs concerts all over the world both as a soloist (Baroque/Classical violin) and as a conductor. He has played, amongst others, with the historic Academy of Ancient Music (London), the Handel & Haydn Society (Boston) and the Australian Brandenburg Orchestra (Sydney).
Diego Cantalupi Nato a Milano nel 1968, ha studiato chitarra con Mauro Storti; il suo interesse per la musica rinascimentale, barocca e preromantica l’ha portato ad approfondire la prassi musicale antica, con Paul Beier (Civica Scuola di Musica di Milano) e Andrea Damiani (Conservatorio di Parma). Contemporaneamente si è laureato in Musicologia presso la Scuola di Paleografia e Filologia Musicale di Cremona - Università di Pavia. Il suo repertorio spazia dalla musica del Cinquecento fino a quella contemporanea, dal liuto, arciliuto, tiorba alla chitarra barocca e romantica. Collabora con i più importanti ensemble di musica antica italiani ed europei, come solista e continuista, esibendosi nelle sale più importanti in Europa, in Giappone e negli Stati Uniti. Ha registrato numerosi cd, come solista, come direttore dell’Ensemble L'Aura Soave da lui fondato, e come continuista. È docente di liuto presso il conservatorio di Bari.
Born in Milan in 1968, Cantalupi studied guitar with Mauro Storti; his interest in Renaissance, Baroque and pre-Romantic music led him to study ancient performance technique, with Paul Beier (Civica Scuola di Musica, Milan) and Andrea Damiani (Conservatorio di Parma). At the same time he graduated in musicology at the School of Palaeography and Musical Philology in Cremona, part of the University of Pavia. His repertoire ranges from sixteenth-century music through to contemporary works, on instruments including the lute, archlute and theorbo and the Baroque and Romantic guitar. He has worked with the most important Italian and European ancient music ensembles as a soloist and continuo player, performing in top concert halls in Europe, Japan and the United States. He has recorded numerous CDs as a soloist, as conductor of the Ensemble ‘L’Aura Soave’, which he founded, and as a continuo player. He teaches lute at the Conservatorio di Musica in Bari.
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Cremona 1679. Antonio Stradivari ha compiuto da tempo il trentesimo anno, e nonostante la giovane età, è senza alcun dubbio un liutaio affermato fra gli eccellenti artigiani cremonesi. Vive con la prima moglie Francesca Ferraboschi sulla strada Magistra nella parrocchia di Sant’Agata. L’anno successivo compie il grande passo a conferma del suo successo e dell’agiata condizione della famiglia: acquista la casa con bottega di fronte alla chiesa di San Domenico, trovandosi così a lavorare nell’isolato che è il cuore dell’attività creativa dei liutai della città. Costruiti nello stesso anno, il violino Hellier e la chitarra Sabionari testimoniano le grandi capacità tecniche, e la maturità stilistica di Stradivari. Di grandi proporzioni e dallo stile vigoroso l’Hellier deve il suo appellativo al suo primo fortunato proprietario: un ricco signore di origini anglosassoni che si ipotizza abbia acquistato il violino direttamente da Stradivari. Decorato con la tecnica dell’intarsio cieco, con riempimento a stucco di pasta di legno e colla, l’ornato della testa e delle fasce dello strumento è caratterizzato da disegni fitomorfici con fiori, boccioli e animali. L’elegante abbellimento presente sulla tavola e sul fondo è realizzato intarsiando una doppia filettatura all’interno della quale sono inseriti piccolissimi rombi e cerchi in avorio o osso, bloccati in una pasta di colla e legno. La Sabionari è una delle cinque chitarre barocche di Antonio Stradivari ad essere sopravvissute fino ai giorni nostri. Fu costruita nel 1679 con la stessa forma utilizzata successivamente nel 1681 per la chitarra Giustiniani e nel 1688 per la chitarra Hill. Lo strumento, secondo alcune fonti, fu acquistato da Giovanni Sabionari di Ferrara dai discendenti della famiglia Stradivari alla fine del 1700. All'inizio del XIX secolo, come avvenne per molte chitarre barocche, fu trasformata a sei corde singole dal liutaio Giuseppe Marconcini. Fausto Cacciatori Conservatore delle Collezioni MdV
Stravaganze barocche di Diego Cantalupi La fama che raggiunse Arcangelo Corelli (Fusignano, 17 febbraio 1653 – Roma, 8 gennaio 1713) già durante la sua vita, dovuta al valore della sua opera e al suo virtuosismo, fu tale che numerosi teorici del XVII secolo indicarono il compositore di Fusignano come esempio di perfezione; è il caso di Angelo Berardi, il quale, nel 1689, si esprime in questi termini: “I concerti di violino che oggi sono in pregio e stima, sono del Sig. Arcangelo Corelli Violinista celebre, detto il Bolognese, nuovo Orfeo de’ nostri giorni”.
Registrato nell' Auditorium Giovanni Arvedi Museo del Violino di Cremona novembre 2019
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Cremona 1679. Antonio Stradivari was in his thirties and, despite his young age, was undoubtedly a renowned maker among the excellent Cremonese craftsmen. He lived with his first wife Francesca Ferraboschi in strada Magistra, in the parish of Sant’Agata. The following year he took an important step as confirmation of his success and wealth: he bought a house with workshop opposite the church of San Domenico, in the quarter that was the heart of the creative activity of the city’s violin makers. Made in the same year, the Hellier violin and the Sabionari guitar reveal Stradivari’s great technical skills and artistic maturity. The Hellier, a violin of large size and vigorous style, was named after its first, lucky owner, a rich gentleman of British origin who presumedly bought the violin directly from Stradivari. The decoration of the ribs and scroll, made with the technique of inlay filled with mastic of wood paste and glue, is characterized by a phytomorphic design of flowers and buds with animals. The elegant ornamentation on the top and back plates consists of a double inlayed purfling enclosing small ivory or bone lozenges and roundels fixed with mastic of wood and glue. The Sabionari is one of the five Baroque guitars made by Antonio Stradivari that have survived to date. It was made in 1679 based on the same mould used in 1681 for the Giustiniani guitar and in 1688 for the Hill guitar. According to some sources, the instrument was sold by Stradivari’s descendants to Giovanni Sabionari from Ferrara at the end of the eighteenth century. In the early nineteenth century, it was modified to become a six-string guitar, as it happened to many Baroque guitars, by the maker Giuseppe Marconcini. Fausto Cacciatori Curator of MdV’s Collection
Baroque extravagances by Diego Cantalupi The celebrity that Arcangelo Corelli (Fusignano, 17 February 1653 – Roma, 8 January 1713) gained during his life for the value of his work and his virtuosity was such that many seventeenth-century music theorists considered him as an example of perfection. One of them, Angelo Berardi, in 1689 expressed that “The concerts for violin that are most appreciated and valued today are those by Mr. Arcangelo Corelli, famous violinist, known as Il Bolognese, new Orpheus of our time”. Corelli had the rare privilege of being counted, already during his lifetime, among the ‘classics’: Giuseppe Ottavio Pitoni, a famous counterpoint expert from Rome, considered him as an extraordinary and extravagant model and defined him a ‘modern classic’. The situation was not so different beyond the Channel: any eighteenth-century English gentleman who wanted to show his excellent musical taste would mention the work of the renowned Italian violinist, a sublime example as to composition and formal conception. The cult of Corelli that had rapidly spread in England - mainly thanks to the work of some of his Italian pupils including the Cremonese Gasparo Visconti (who curated Corelli’s printed works) - contributed to establish a musical style as a classic for its balance and formal perfection.
Recorded in Auditorium Giovanni Arvedi Museo del Violino di Cremona November 2019
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